-en blog om mad, livet og hvad der nu ellers lige gør mig glad-

en lille blog om mad og livet, hvad der gør en glad og hvad der ikke gør en glad. livet er ikke bare lutter chokolade og lagkage, engang imellem må man bide i det sure umodne æble og acceptere at sådan er livet.

mandag den 18. oktober 2010

en(dnu) en blogg er født...

jeg ved det godt... alle har en blogg og nu har jeg sørme også en! har jeg noget at sige? tjo, mon ikke der skulle komme lidt ud... første indlæg blir mest af alt en præsentation af mig og bloggen.

bloggen kommer primært til at handle om mad, mad gør mig glad på alle planer! jeg elsker at lave mad, at udvikle opskrifter og prøve ting af i køkkenet og at udfordre mine og andres smags løg. ikke at min hverdag består af lutre kulinariske oplevelser, tværtimod har jeg dage hvor jeg bare ikke gider at lave mad, hvor jeg er doven og træt og måske en smule deprimeret. ofte kommer jeg ud af funket ved at bage, og oftest er det chokolade der reder en hård uge, selvom jeg ikke må ;) noget andet i nemlig skal vide er at jeg har PCOS, en hormonel sygdom der blandt andet gør at jeg ligger i risiko gruppen for sukkersyge og at min krop overproducere testosteron og laver cyster om mine æg så jeg har svært ved at få børn. jeg laver et længere indlæg om dette senere.

PCOS'en har forandret mit liv. jeg fandt ud af det for 2 år siden da Animatoren og jeg besluttede os for at nu skulle det være, nu skulle vi ha børn! stor beslutning!! smed p-pillen og holdt vejret... nada, zip, nothing, ikke engang mensturation... øh? en masse skuffelse og nålestik senere vidste vi så hvad der var galt og hvad der skulle gøres. min gynekolog satte mig på metformin, sådan et sukkersygemedicin, og masser af vitaminer og bad mig om minst at tabe 5 kg. 5 kg? men hov, jeg var da ikke tyk eller noget?? okay, jeg havde da vidst taget lidt på, meeen jeg havde jo altid været lille og spinkel, ikke?? sjovt som det kommer bag på en, selvom man da er gået to/tre tøj str op kan man lyve for sig selv og ignorer fakta og spejlbillede...

i et helt år har jeg kun spist sukker om lørdagen, kun spist måltider med et fedt indhold på maks 10 gram og drukket umådelige mængder cola zero får at få mit sukker kick der. det har været hårdt! men resultatet taler for sig selv, har tabt 15-20 kg på et år og er gået 3 tøj str ned... og nøj hvor er livet fedt igen! vidste jo slet ikke at jeg egentligt var dybt deprimeret over min vægt!

men nok om det, som sagt kommer der nok mere senere, men det er et stort emne så vi tar den lidt i bider. og nu må i endeligt ikke tro jeg er blevet helt hellig! da jeg ramte min ideal vægt begyndte jeg at være mindre skrap overfor mit indtag af fedt og sukker. mit indtag af de to er dog stadig meget begrænset, men jeg er begyndt at bage 'normalt' igen. for lad os indse det: kager smager bare bedst når man bruger de rigtige råvare!!god chokolade, god smør, god mel, øko æg (!) og god uraffineret sukker!! og så har du egentligt jordens nemmeste chokolade kage, opskrift følger i morgen ;)

velkommen til, og bon appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar