-en blog om mad, livet og hvad der nu ellers lige gør mig glad-

en lille blog om mad og livet, hvad der gør en glad og hvad der ikke gør en glad. livet er ikke bare lutter chokolade og lagkage, engang imellem må man bide i det sure umodne æble og acceptere at sådan er livet.

søndag den 24. oktober 2010

Lady GaGa og chokolade muffins m mokka smørcreme

Vi var 4 der skulle afsted og se GaGa i onsdags, hele vejen til Herning skulle vi, der er langt kan jeg fortælle jer! det var mig og Animatoren og så to af vore dejligste venner Politikeren og Bloggeren. De bor helidigvis i Odense så Politikeren køret bilen fra Odense til Herning og tilbage igen, hjem turen tog dog hen ad 5 timer da vi brugte næsten 2 på at komme ud fra parkerings pladsen. Men sikke en koncert!!! Hun er godt nok noget af et multitalent og utroligt dygtig!! og sikke et show! har desvære ikke nogen billeder at dele med jer, man må kun have små uduellige kamaraer med til sådan et event og sådan et ejer vi ikke... vi har et dejligt canon 50d som ikke er tilladt sådane steder, med mindre man er presse... hvilket vi ikke er... desvære! Nå, men vi skulle jo altså på langfart og når man skal det skal man jo have proviant med, med andre ord, jeg havde en undskyldning for at bage! YAY!

Jeg valgte chokolade muffins m mokka smørcreme fordi det er en classicer og fordi jeg netop syntes jeg har fået bakset en fabelagtig dog chokolade kage opskrift sammen! den er taget fra anarkistens  kogebog og tilsat mine egne erfaringer og lidt ekstra kærlighed... så har jeg vist akreditert dem der akrediteres skal ;)

Muffinsne:
Man starter med at tænde ovnen på 175°c og tage smøret ud af køleskabet.
Så tar men 100 gram GOD chokolade og blander med 20 gram GOD kakaopulver (er der nu også forskel på kakao pulver spørger du nok?? og JA det er der... så ud og invistere i det!) og blander det til chokoladen er smeltet med 1 dl kogende vand og sætter det til side.

Så pisker man 150 gram smør, 150 gram øko rørsukker og 50 gram brunfarin til det er lyst og luftigt, det tar en 5 minuters tid. der efter putter man 2 æg i, et af gange og pisker imellem og så pisker man chokolade massen i.
Så blander man 150 gram hvedemel, 1 tsk bagepulver, 1/2 tsk natron, 2 tsk god vanilie sukker og et skvæt salt og sir det i.

Til allersidst vender man 100 gram 18% creme fraiche  og evt nøder eller chokolade stykker (bare husk at forlænge bagetiden en ganske smule hvis der er nøder i)

hele herligheden ender med at se sådan ud:


Det hele hældes i muffinforme eller en anden kageform. Muffins skal have 20 min. og en alm kage form skal have ca 40-45 min.



Smørcreme:
man pisker 125 gram smør luftigt og blander 150 gram øko (det klumper mindre) flour sukker, 2 tsk instant espresso, 2 tsk kakao pulver, lidt salt og 1 tsk vanilie sukker i og pisker det. derefter tilsættes 1 dl væske, dvs mælk eller vand eller evt alcohol, jeg holdt mig nu til mælk. sådan en smør creme kan stå i køleskabet i en tæt lukket beholder i op til en uge.

Når kagerne er HELT kolde dryppes der (evt) lidt amaretto (italiensk mandel likør) på toppen af kagerne og smørcreme fordeles som man ønsker.

der nåede desvære ikke at blive taget billeder af det færdige resultat så derfor må i nøjes med et af mig der spiser en inden vi gik ind til koncerten!

2 kommentarer:

  1. Wuhu så har jeg også fået mig et "navn" her på bloggen. "Bloggeren" hehe. Og det var rigtig gode muffins!! Syndigt gode!

    MØS Nea

    SvarSlet
  2. De må prøves! Lækre ser de ud!

    http://freving.blogspot.com/

    SvarSlet